W latach 80. ubiegłego wieku, w Stanach Zjednoczonych pojawiły się zegarki sygnowane logo Fossil. Marka kompletnie nieznana wcześniej bardzo szybko podbiła najpierw lokalny rynek, potem krajowy, a w końcu stała się znaczącym graczem na zegarmistrzowskiej mapie świata. Jak to się stało, że wśród wielu bardzo znanych marek szwajcarskich i japońskich amerykańska marka Fossil zdołała rozwinąć się i osiągnąć tak wielki sukces?
Gdy w 1984 roku w Dallas bracia Kartsotis prowadzili długie rozmowy i dyskusje, nikt nie przypuszczał nawet, że ich efektem wkrótce będzie wielki sukces w biznesie. Za namową Kosty Tom Kartsotis zaczął produkować zegarki i zarejestrował swoją działalność pod nazwą Overseas Products International. Zdając sobie sprawę z tego, jak Szwajcarzy – mistrzowie w produkcji zegarków – osiągnęli swój sukces, zatrudnił najlepszych specjalistów, na których było go stać. Wśród nich znalazła się Lynne Stafford, świetna projektantka, której projekty zegarków potrafiły wyróżnić się na rynku i wywołać ogromne zainteresowanie wśród odbiorców.
Początki marki Fossil
Na początku każdy zegarek Fossil wzorowany był na czasomierzach z lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku. Pierwsze produkty kierowane były do stosunkowo młodych osób o co najmniej średnim statusie finansowym. Cała ta strategia przyniosła spektakularny sukces. Po trzech latach od zarejestrowania firmy tylko w samym 1987 roku osiągnięto przychody ze sprzedaży w wysokości 2 milionów dolarów w samym rodzimym Teksasie.
Coraz częściej mówiono o marce Fossil i zastanawiano się, co w ogóle oznacza to słowo. Tymczasem zostało ono zaczerpnięte z astrofizyki i określa pewne grupy galaktyk, które można dostrzec jedynie w obszarach promieniowania rentgenowskiego.
Okres rozwoju
Widząc tak duży sukces firmy i dostrzegając jednocześnie możliwość dalszej ekspansji marki, w 1987 roku do firmy dołączył Kosta Kartsotis, który miał ogromne doświadczenie biznesowe. W ciągu dwóch lat potrafił on zwiększyć dziesięciokrotnie przychody firmy. W 1989 roku wartość sprzedaży zegarków Fossil osiągnęła poziom 20 milionów dolarów amerykańskich.
Zegarki Fossil na międzynarodowym rynku
Popularność zegarków Fossil na rynku amerykańskim stale rosła. Nic więc dziwnego, że na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zarząd firmy zadecydował o rozpoczęciu eksportu. Sprzedaż zagraniczna rosła w imponującym tempie, a w 1994 roku wielkość produkcji sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.
Zegarki Fossil stały się niezwykle popularne w Europie i na Dalekim Wschodzie. We Francji i Włoszech otwarto przedstawicielstwa firmy. Poważnym wyzwaniem było zdobycie rynku japońskiego, co wydawało się szczególnie trudne ze względu na fakt, że w Japonii jest wiele firm produkujących znakomite zegarki. Tymczasem oryginalny design i świetna jakość czasomierzy Fossil poradziła sobie z konkurencją japońską, zdobywając znaczący udział w tamtejszym rynku. W 2015 roku powstało też przedstawicielstwo Fossil Poland, a dzięki temu i my możemy cieszyć się zegarkami tej firmy.